SAS øker men Norwegian øker mer. Det er mye som tyder på at det er vekst i norsk økonomi og at man nok en gang har klart å omstille seg etter en krise slik som vi har sett det siste året. Oljeeventyret er over og nå er det bærekraftig utvikling som står i hovedsete for selskaper og næringer. Det viser seg også i flytrafikken. Etter en formidabel avslutning på året, viste SAS et resultat som var 10% bedre enn året før. Økningen er enda mer formidabel hos Norwegian som øker ennå mer. Det tyder på fart i økonomien og gode betingelser for flypassasjerene. Og det kan tyde på at forholdene for de ansatte er knalltøffe.
Harde vilkår
Det blir stadig høyere drivstoffpriser, passasjeravgiftene øker og arbeidsforholdene kan se ut til å bli hardere. Samtidig satser selskapene på nyere destinasjoner og fokus på fritidsreiser som en vanlig aktivitet for folk flest. Samtidig øker begge flyselskapene kapasiteten sin, dermed er det desto viktigere at fyllingsgraden er så høy som mulig. Når selskapene begge satser videre på interkontinentale ruter og fritidsreiser, vil konkurransen være høy. Det kan gagne begge selskapene på sikt da konkurranse alltid er sunt. Gjennom effektive rutiner og ledespor vil dette gå bra. Men bransjen framstår som brutal, også i 2017. Det er snakk om å kutte kostnader, og det ser mer og mer vanskelig ut. Det er mange aktører som gjerne vil inn i flysonen vår, og derfor er det avgjørende at vi hele tiden fornyer oss og kan tilby attraktive flybilletter. Det mener Lars Sørensen i SAS.