Rema 1000 er i hardt vær etter å ha utfaset en rekke produkter som er kjente og kjære for de fleste. Det er snakk om øl, saft og andre varer. Det har fått folk til å stoppe opp og spørre seg hva det er de driver med. Presseansvarlig i Rema 1000 sier at de vil legge til rette for mer lokale varer, slik som kundene selv har etterspurt. Det er ikke slik at vi fjerner varene, men der de ikke er lokale, har de historisk sett ikke solgt like bra, og det er derfor vi fjerner disse varene der de selger dårligst. I stedet implementerer vi lokale varer som vil styrke den lokale tilknytningen og gi en hjelpende hånd til de lokale produsentene.
Motstand overalt
På den andre siden står Hansa Borg ansvarlig at kundene nå må bruke forbrukermakta si. Det er bare å boikotte Rema 1000. På denne måten vil dere si at dere ønsker et bredt utvalg, og at ikke store aktører skal komme inn å stjele markedsandelene. Da er det ikke greit at for eksempel danskeide Tuborg og Carlsberg vil få opptil 75% andel i Rema 1000 sine butikker. Vi står for kultur og identitet, og derfor mener vi forbrukerne må protestere på det som er i ferd med å utvikle seg til en farse. Rema 1000 er på vei til å grave sin egen grav. Da hjelper det lite at de har etablert en app (Æ) som gir brukerne 10% rabatt på de varene de handler mest. Oppropet begynner å bli stort og mange har allerede startet å handle andre steder.