Nordmenn handlet på nett for over 50 milliarder kroner i løpet av fjoråret viser nye tall fra PostNords rapport «Netthandel i Norden 2017» som blir utgitt hvert år. Dette utgjør et snitt på 1691 kroner i måneden per person, og er det høyeste gjennomsnittstallet i Norden. Rapporten spår økende vekst i årene som kommer.
Rapporten konkluderer med at netthandel har blitt en naturlig integrert del av hverdagen, og viser til at grensen mellom netthandel og fysisk salg stadig blir mer usynlig. De nordiske forbrukerne har også i større grad blitt mer prisbevisste og kritiske til hvordan de handler. Tallene i rapporten baserer seg på brukerundersøkelser gjort månedsvis i løpet av hele 2016. Til sammen har undersøkelsene blitt besvart av ca. 90 000 respondenter mellom 18-79 år i Norge, Danmark, Sverige og Finland.
Totalt sett handlet nordiske forbrukere for 213,6 milliarder kroner på nett i 2016. Svenskene handlet for totalt 82,3 milliard kroner, som er det høyeste totalbeløpet i Norden. Danskene og finnene handlet for henholdsvis 49,8 og 30,8 milliarder kroner i 2016. I snitt handles det mest per person i Norge og Danmark.
Tallene for 2016 viser at Norge er det mest kjøpesterke landet i Norden, og to tredeler av nordmenn handler på nett i løpet av en måned. Produkter som klær, sko, medieprodukter og hjemmeelektronikk er varene det handles mest av, og mye blir kjøpt i utenlandske nettbutikker. Siden Norge ikke er medlem i EU, har vi egne regler knyttet til import og avgiftsbehandling som også er med å påvirke måten vi netthandler på. 350-kronersgrensen gjør at spesielt billige varer er gunstige å importere, mens dyrere varer fort er bedre å kjøpe i norske butikker. De fem mest populære landene å handle fra er Kina (31%), Storbritannia (27%), USA (26%), Sverige (13%) og Tyskland (10%).
Rapporten viser også hvilke krav forbrukerne stiller til nettbutikkene. For norske kunder er det viktigst at nettbutikkene ikke skjuler kostnader og er tydelige gjennom hele kjøpsprosessen. Hele 97% av norske forbrukere oppgir totalpris og tydelig informasjon som viktigste faktor. Over 9 av 10 nordmenn mener også at siden må være lett å navigere og ha en god søkefunksjon. Frakten bør enten være gratis eller innenfor rimelighetens grenser av hva produktet koster, og det forventes at varen skal leveres innen maksimalt 4,2 virkedager.
Norske forbrukere har sterke preferanser når det kommer til betalingsløsning, og hele 65% ønsker å betale med bank- eller kredittkort. På andre og tredjeplass kommer faktura og PayPal, med henholdsvis 16% og 14%. Mobilapplikasjonen Vipps, som nylig har lansert flere avtaler om betalingsløsninger i norske nettbutikker, foretrekkes foreløpig av kun 2% av norske forbrukere. Postoppkrav blir stadig mindre populært og foretrekkes nå av bare 1%.
Har du behov for mer penger å rutte med til netthandelen, finnes det flere gode muligheter. Bingoguiden.net gir deg full oversikt over tilgjengelige bingospill med høye bonuser og pengegevinster.